راه های تشخیص سریع ایدز چه راه هایی است؟

288
راه های تشخیص سریع ایدز

به نظر شما راه های تشخیص سریع ایدز چه راه هایی هستند؟ بیماری نقص ایمنی اکتسابی که به آن ایدز گفته می شود، یک بیماری مزمن و همچنین تهدید کننده برای سلامتی به حساب می آید که توسط ویروس HIV ایجاد می شود. HIV با مختل کردن سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن را برای مقابله با عفونت و بیماری، با مشکل مواجه می سازد.

بیماری ایدز یک بیماری مقاربتی به حساب می آید و می تواند از راه تماس با خون آلوده، استفاده از مواد مخدر تزریقی و یا استفاده از سوزن های مشترک، به افراد دیگر انتقال پیدا کند. همچنین در صورت ابتلای خانم های باردار به HIV این ویروس می تواند در زمان بارداری، زایمان و شیردهی از مادر به کودک سرایت کند. متاسفانه هیچ درمانی برای بیماری ایدز وجود ندارد پس راه های تشخیص سریع ایدز مهم می باشند؛ با این حساب داروها می توانند تا حدی این ویروس را کنترل کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند.

البته تشخیص به موقع ایدز هم در جلوگیری از پیشرفت این بیماری و انتقال آن به دیگران موثر خواهد بود. به همین خاطر در این مطلب از موسسه خیریه چترا به بررسی راه های تشخیص سریع ایدز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

راه های تشخیص سریع ایدز چه راه هایی است؟

اهمیت آزمایش ایدز

آرمایش ایدز یکی از راه های تشخیص سریع ایدز می باشد. انجام آزمایش زودهنگام درمورد ویروس HIV بسیار مهم است. اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد، شما و پزشکتان می توانید یک برنامه درمانی برای کمک به مبارزه با HIV و جلوگیری از عوارض آن را شروع نمایید. آزمایش زودهنگام همچنین می تواند به شما هشدار دهد که از رفتارهای پرخطری که می تواند ویروس را به دیگران سرایت دهد اجتناب کنید.

از آنجایی که تولید آنتی بادی برای ویروس از ۶ هفته تا ۶ ماه طول می کشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایش های بعدی وجود داشته باشد. پزشک شما سوالاتی در مورد علائم، سابقه پزشکی و عوامل خطر از شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی نیز انجام می دهد.

امروزه با پیشرفت علم می توان با کمک کلینیک ایدز به بیماران آلوده به ایدز کمک زیادی کرد تا بهتر با این بیماری مقابله کنند. موسسه خیریه چترا در این راه می توانند به شما کمک کند.

از کجا بفهمیم اعتیاد داریم؟ راه های تشخیص اعتیاد
ادامه مطلب

مدت زمان دریافت نتیجه آزمایش HIV چقدر است؟

یکی از سوالات رایج درباره راه های تشخیص سریع ایدز، مربوط به مدت زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش است. پاسخ این سوال به نوع آزمایش بستگی دارد. خودآزمایی HIV در عرض 20 دقیقه نتیجه می دهد. آزمایش آنتی بادی سریع، نتایج را در 30 دقیقه یا کمتر آماده می کند. آزمایش سریع آنتی ژن/آنتی بادی، که با گرفتن خون از انگشت انجام می شود، به مدت 30 دقیقه یا کمتر نتیجه را مشخص می کند. البته ممکن است چندین روز طول بکشد تا نتایج آزمایش شما با آزمایش NAT یا آنتی ژن/آنتی بادی آزمایشگاهی مشخص شود.

مدت زمان دریافت نتیجه آزمایش HIV چقدر است؟ - راه های تشخیص سریع ایدز

راه های تشخیص سریع ایدز

 آزمایش های HIV برای غربالگری و تشخیص، از دقت بالایی برخوردار می باشند؛ اما هیچ آزمایشی نمی تواند ویروس ایدز را بلافاصله بعد از ایجاد عفونت تشخیص دهد. سرعت تشخیص آزمایش بستگی به نوع آزمایش دارد. در ادامه، راه های تشخیص سریع ایدز را توضیح داده ایم:

آزمایش های آنتی بادی

یکی دیگر از راه های تشخیص سریع ایدز آزمایش های آنتی بادی هستش. تست های آنتی بادی در جستجوی آنتی بادی های HIV در خون یا بزاق فرد می باشند. آزمایش های آنتی بادی 23 تا 90 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، می توانند آن را شناسایی نمایند. اکثر آزمایش‌های سریع و همچنین تنها خودآزمایی HIV تأیید شده توسط FDA، آزمایش ‌های آنتی‌ بادی هستند. در آزمایش‌ های آنتی‌ بادی از خون ورید استفاده می شود و نتیجه این آزمایش ها سریع‌ تر از تست‌ های انگشتی یا بزاقی می باشند.

تست آنتی ژن/آنتی بادی

تست آنتی ژن/آنتی بادی هم آنتی بادی و هم آنتی ژن HIV را جستجو می کند. هنگامی که فرد در معرض ویروس هایی مانند HIV قرار می گیرد، آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند. آنتی ژن ها مواد خارجی هستند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شوند.

اگر فردی مبتلا به HIV باشد، آنتی ژنی به نام p24 قبل از ایجاد آنتی بادی تولید می شود. آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی معمولاً 18 تا 45 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، آن را شناسایی می نماید. همچنین یک آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی سریع وجود دارد که با گرفتن خون از انگشت انجام می شود؛ این آزمایش می تواند 18 تا 90 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، آن را شناسایی نماید.

کمک به خیریه ( کمک نقدی ، غیر نقدی ، همکاری داوطلبانه )
ادامه مطلب

تست الایزا ELISA

تست الایزا یکی دیگر از راه های تشخیص سریع ایدز می باشد. تست الایزا که مخفف سنجش ایمنی مرتبط با آنزیم است، برای تشخیص عفونت HIV استفاده می شود. اگر تست الایزا مثبت باشد، معمولاً تست وسترن بلات برای تایید تشخیص انجام می شود.

اگر آزمایش الایزا منفی است، اما فکر می کنید ممکن است HIV داشته باشید، باید یک تا سه ماه دیگر آزمایش مجدد انجام دهید. ELISA به عفونت مزمن HIV کاملاً حساس است، اما از آنجایی که آنتی بادی بلافاصله پس از عفونت تولید نمی شود، ممکن است طی چند هفته تا چند ماه پس از آلوده شدن، نتیجه آزمایش منفی شود.

تست NAT

این آزمایش باید برای افرادی انجام شود که اخیراً در معرض HIV بوده اند و نتیجه آزمایش آنتی بادی یا آنتی ژن/آنتی بادی آنها منفی بوده است. NAT معمولاً 10 تا 33 روز پس از قرار گرفتن در معرض HIV می تواند آن را تشخیص دهد.

آزمایش بار ویروسی

یکی از راه های تشخیص سریع ایدز، آزمایش بار ویروسی است. این آزمایش میزان HIV را در خون شما اندازه گیری می کند. به طور کلی، از این آزمایش برای نظارت بر پیشرفت درمان یا تشخیص زودهنگام عفونت HIV استفاده می شود.

وسترن بلات

آزمایش وسترن بلات یک آزمایش خون بسیار حساس است که پس از ثبت شدن نتیجه آزمایش الایزا، مورد استفاده قرار می گیرد.

تست های خانگی

تنها تست خانگی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تست اکسپرس دسترسی خانگی یا کیت های خانگی نام دارد که در داروخانه ها فروخته می شود.

آزمایش بزاق

در آزمایش بزاق از یک پد پنبه ای برای دریافت بزاق از قسمت داخلی گونه استفاده می شود. سپس این پد برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود و نتایج طی ۳ روز در دسترس خواهد بود. نتایج مثبت باید با آزمایش خون تایید شوند.

آزمایش اولیه HIV معمولاً آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی یا آزمایش آنتی بادی خواهد بود. اگر آزمایش اولیه HIV یک آزمایش سریع یا خودآزمایی بوده و نتیجه آن مثبت باشد، فرد باید برای انجام آزمایشات بعدی به پزشک مراجعه کند. اگر آزمایش اولیه HIV یک تست آزمایشگاهی بوده و نتیجه آن مثبت شده باشد، آزمایشگاه معمولاً آزمایشات بعدی را روی همان نمونه خون آزمایش اولیه انجام می دهد. اگرچه آزمایشات HIV به طور کلی دقیق هستند، آزمایش های پیگیری به پزشک اجازه تایید نتیجه را می دهد.

آیا ایدز واگیر دارد؟ بررسی جامع و تخصصی!
ادامه مطلب

آزمایش بزاق - راه های تشخیص سریع ایدز

HIV چگونه گسترش می یابد؟

HIV زمانی منتشر می شود که خون، مایع منی یا ترشحات واژن آلوده به ویروس، وارد بدن شود. این امر می تواند به روش های زیر اتفاق بیفتد:

رابطه جنسی

اگر با شریک آلوده به ویروس HIV رابطه جنسی از نوع واژینال، مقعدی یا دهانی داشته باشید و خون، مایع منی یا ترشحات واژن وارد بدن شما شود، ممکن است مبتلا به HIV شوید.

انتقال خون

HIV همچنین می تواند در روند انتقال خون انتقال یابد. هنگامی که خون آلوده به HIV، به بدن یک فرد غیر آلوده تزریق می شود، ممکن است آن فرد به ویروس آلوده شود. به همین دلیل است که قبل از هر گونه روش انتقال خون، بیماران از نظر آنتی بادی HIV غربالگری می شوند.

استفاده مشترک از سوزن ها

استفاده مشترک از سوزن ها و سرنگ های آلوده، خطر ابتلا به HIV و سایر بیماری ها مانند هپاتیت را افزایش می دهد. این امر می تواند ناشی از استفاده مشترک از سوزن هایی باشد که برای تزریق مواد مخدر، خالکوبی یا سوراخ کردن استفاده می شود.

بارداری، زایمان یا شیردهی

مادران آلوده به HIV می توانند این بیماری را به نوزادان خود منتقل کنند. البته با درمان های مناسب و اصولی، مادران آلوده می توانند خطر انتقال بیماری به نوزادشان را کاهش کاهش دهند.

جمع بندی در مورد راه های تشخیص سریع ایدز

در این مقاله راه های تشخیص سریع ایدز و علل سرایت آن را معرفی کردیم. چنانچه فکر می کنید ممکن است به ویروس HIV مبتلا شده باشید، حتما قبل از قرار ملاقات برای محافظت از خود و دیگران اقدامات لازم را انجام دهید: رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشید، اگر از داروهای تزریقی غیرقانونی استفاده می کنید همیشه از یک سوزن تمیز استفاده کنید و هرگز از سوزن مشترک با با دیگران استفاده نکنید.

منبع 1     منبع 2     منبع 3

دیدگاه کاربران

ارسال
هنوز نظری ثبت نشده است
اولین نفری باشید که نظرتان را ثبت می‌کنید

مقالات مرتبط

طراحی و توسعه توسط کاسبی

درحال آپلود

0%